T-serien fyller 20 år den här hösten och för att hylla den lite extra gör vi en tillbakablick i historien om Valtras omtyckta traktor från T-serien.
2002 T “Första generationen”
T-serien lanserades i Ungern, i september 2002 och produktionen startade ett par veckor senare, i oktober. Det fanns en stor efterfrågan på en uppdatering av Valtras sexcylindriga traktor, 8000-serien ansågs föråldrad både sett till utseendet och hydrauliken. Tre år tidigare hade Valtras S-serie bevisat vad en uppdaterad design kan göra och den nya T-serien följde Valtras flaggskepp och fick en ny hydraulik och en ny design.
Den lastkännande hydrauliken var efterlängtad och den helt elektroniska styrningen blev snabbt populär. Den nya designen på huven, en förbättrad hyttdesign och nya kontrollpaneler var lyckade förändringar och även om T-serien förblev i stort sett den samma under huven, eftersom chassit följde med från 8000-seriens långa hjulbas precis som hytten och ramen, gav de nya innovationerna T-serien en helt ny känsla.
Den nya elektroniska styrningen av hydrauliken (ofta känd som mix console), ansågs av många vara för teknisk och den gamla, välbekanta mekaniska hydrauliken med ett öppet centrum från HiTechmodellerna, återinfördes år 2004.
2007 T1 & T2 “generation ett och två”
År 2007 uppdaterades T-serien för att ytterligare möta utsläppsskrav för steg 3A- med common rail och 4-ventiler för motorn och märkningen av modellerna ändrades till att sluta med siffran “1”. Det gjordes även en förändring av den lastkännande hydrauliken, från och med 2007 kunde allt styras från armstödet. Vid den här tidpunkten inkluderade en traktor från T-serien de klassiska modellerna HiTech och Advance.
Traktorerna hade fortfarande en relativt kort transmission och en 160-liters bränsletank i chassit av stål. Det visade sig vara en favorit bland de förare som körde i skogen, men för en lång dag ute i fält behövdes en ännu en plasttank. Men det skulle komma mer. I slutet av 2007 genomfördes en stor produktlansering i Tavastehus i södra Finland. T-serien kunde nu stoltsera med en helt ny växellåda i fem steg (Versu) samt Valtras egen CVT ( steglös transmission). De nya modellerna i T-serien var efterlängtade och mottogs väl bland kunderna och Valtars återförsäljare var angelägna om att ta emot den nya T-serien, även om det tog mer än ett år innan produktionen var i gång fullt ut. Samtidigt pågick redan en utveckling av 3B-lösningarna med SCR (selektiv katalytisk reduktion).
T3 “en mellanmodell”
SCR införlivades i den tredje generationens T-serie och produktionen startade år 2012. Även om lanseringen gick bra, fanns det en kritik mot den exteriöra designen. Den ansågs vara för lik tidigare modeller. Valtra, som alltid varit en väldigt lyhörd tillverkare, lyssnade på kunderna och tog till sig av kommentarerna. En annan fråga som diskuterades var om frontlyften som var väldigt populär i flera länder, men inte passade så bra till T-serien som byggdes under den här tiden. Framaxeln var placerad direkt under motorn för att kunna balansera vikten över de båda drivaxlarna, men det visade sig vara ett problem för stora redskap monterat fram eftersom fronten blev för tung. Ett annat problem var att svängradien inte var bland de minsta på marknaden - hjulstorlekarna hade blivit större med åren.
2014 T4 “en stor succé med fjärde generationen!”
Hösten 2014 förändrades allt för T-serien, Det var inte bara främre och bakre lyftarmar som fick ny konstruktion utan nästan allt däremellan gjordes också om. Den nya designen, nya hytten och det nya chassit bidrog samtliga till stora förbättringar. Den nya, fjärde generationens T-serie fick ett varmt mottagande av kunder och återförsäljare, men den fick också hyllningar av lantbruksmedia. Tidigare generationer av T-serien hade inte vunnit några priser, men den nya T-serien fick många priser i flera forum. Men utvecklingen av T-serien slutade inte där.
2017 lanserade Valtra det banbrytande gränssnittet SmartTouch, ett nytt armstöd med inbyggd fordonskontroll och en 9 tums pekskärm. SmartTouch, i kombination med det användarvänliga automatiska styrsystemet Valtra Guide, var en revolution för körupplevelsen.
2021 T5 -Dagens T-serie
Två år senare, 2019, uppdaterades motorn för att EU:s utsläppsstandarder steg 5 och med hjälp av ett helt nytt användargränssnitt 2021 förändrades hela serien. Övergången till RMI-system (systemet för reparation och underhåll) är också en stor förändring, även om den inte är synlig för användaren. Detta grundar sig i ett EU-direktiv och innebär en fullständig förändring av elektronikstrukturen i T-serien. Samtidigt som detta genomfördes togs ett nytt serviceverktyg i bruk, det garanterar att servicen passar varje enskilt fordon.
Med T-serien svävar du på moln
Redan i slutet av 1990-talet introducerades luftfjädrad framaxeln för 8000-serien MEGA och det var ett naturligt tillval för samtliga av T-seriens modeller. Det var dock inte alla kunder som nyttjade det. Under den första generationens T-serien vart det ungefär 40 procent av kunderna som gjorde det valet, vilket är lågt jämfört med den femte generationens T-serie. I dag är närmare 93 % av T-seriens traktorer utrustade med luftfjädrad framaxel. Givetvis har det gjorts flera olika designförbättringar vilket gör att dagens luftfjädring är väl integrerad i traktorn. Det är en stor skillnad jämfört med den skrymmande konstruktion som fanns i tidigare generationer. Men trots denna designskillnad har funktionen alltid varit klanderfri, vid samtliga arbeten i alla temperaturer. Detta visar hur traktorer och framförallt T-serien, har utvecklats genom åren. I dag är traktorerna effektivare, de erbjuder mer komfort och de har, icke att förglömma, genomgått en övergripande designförbättring.