Traktorer från Valtra erbjuder dig ett sortiment av transmissions- och hydraulikalternativ som ger dig möjlighet att utföra dina uppgifter exakt, bekvämt och med maximal tillgänglig effekt.
Den mjuka och exakta elektrohydrauliska fram-/backväxeln förbättrar produktiviteten när frekventa körriktningsändringar krävs, såsom i frontlastararbete.
För extra säkerhet och komfort har fram-/backspaken en inbyggd handbroms som automatiskt går i när fram-/backspaken är i P-läge eller om motorn stängs av. När du väljer en körriktning släpps handbromsen, så den kan inte vara i av misstag.
HiShift-funktionen på Valtras HiTech-, HiTech 5- och Versu powershift växellådor tillåter manuell växling utan att trycka ner kopplingspedalen, vilket gör ditt arbete effektivare och minskar belastningen på ditt ben och din fot.
För extra säkerhet och komfort har fram/back spaken en inbyggd handbroms som automatiskt går i in när fram/back spaken är i P-läge eller om motorn stängs av. När du väljer en körriktning släpps handbromsen, så den kan inte vara i av misstag.
Funktion | Beskrivning | Tillgänglig med modell |
---|---|---|
Automatväxling | ||
Läge 1 | Fabriksinställning för stressfri körning med god effektivitet | HiTech, HiTech 5, Versu |
Automatväxling | ||
Läge 2 | Justerbar växlingsautomatik för olika behov | HiTech, HiTech 5, Versu |
Automatväxling | ||
C/D-områden | Ger tillgång till automatisk växling vid alla transporthastigheter | HiTech 5, Versu |
Förprogrammering av fram-/backspak | Ökar effektiviteten vid upprepade körningar framåt och bakåt | HiTech, HiTech 5, Versu |
Farthållare | ||
1 & 2 motorvarvtal | Lätt att justera för kraftuttag och skiftande förhållanden | HiTech, HiTech 5 |
Farthållare | ||
1 & 2 körhastighet | Nyckeln till stressfri kontroll av körhastighet | HiTech, HiTech 5 |
AutoTraction | Enklaste lösningen för stopp-och-köruppgifter | HiTech, HiTech 5, Versu |
Shuttleautomatik vid fyrhjulsdrift | Undvik slirning vid tvåhjulsdrift | HiTech, HiTech 5, Versu |
Fyrhjulsdriftsautomatik | Effektiv användning av 4WD utan belastning på föraren | HiTech, HiTech 5, Versu |
Differentialspärr, automatisk funktion | Effektiv användning av differentialspärr utan att föraren belastas | HiTech, HiTech 5, Versu |
Flexibel tomgång | ||
1200 > 650 varv/min | Lägre tomgång när shuttlespaken står i P-läget, ökad tomgång om det behövs för katalyskylning | HiTech, HiTech 5, Versu |
Med arbetsområden kan du optimera effektiviteten hos motorn och transmissionen, vilket gör att du kan köra mer ekonomiskt. Vardera av de fyra arbetsområden börjar från noll och erbjuder steglös hastighetsreglering. Du kan också arbeta lika effektivt under backning som när du kör framåt.
Observera att alla arbetsområden har lägre topphastighet för transmissioner på 40 km/h än 50 km/h.
Automatiskt läge är optimalt för de flesta arbetsuppgifter på fältet och vägen. Det använder högsta möjliga transmissionsutväxlingsförhållande används för att optimera bränsleförbrukningen.
Manuellt läge kan väljas i arbetsområde A och B. Utväxlingsförhållandet styrs enbart av föraren med hjälp av körspaken. Det manuella läget är särskilt lämpligt för skörduppgifter som kräver specifika varvtal för olika förhållanden och grödor.
FLEXIBLA INSTÄLLNINGAR FÖR OLIKA ARBETSFÖRHÅLLANDEN
Den totala effektiviteten hos Valtra S-serien har förbättrats ytterligare genom den steglösa AGCO variabla transmissionen (AGCO AVT).
AGCO variabel transmission tillverkas av AGCO i Tyskland och har varit marknadsledare i Europa bland stora traktorer i åratal. Dess popularitet beror på dess mångsidighet, och först och främst dess bränsleeffektivitet. Detta är särskilt intresssant i entreprenadarbete som kräver en hel del körning mellan olika arbetsplatser. AGCO steglös transmission möjliggör effektiv körning vid låga varvtal.
Automatiskt läge är standardinställningen när motorn startas. Driftprincipen är enkel: det automatiska läget använder högsta möjliga utväxlingsförhållande för att optimera bränsleekonomin. När du exempelvis drar last i svår terräng, justerar transmissionen förhållandet (motorvarvtal) för att bibehålla en konstant hastighet. Det finns två inställningar för farthållaren och en inställning för motorvarvtalsminnet.
När du vill styra både körhastigheten och motorvarvtalet med precision, kan du välja manuellt läge. Det finns två inställningar för farthållaren och en inställning för motorvarvtalsminnet. När du använder kraftuttaget, justerar motorvarvtalsminnet varvtalet för att uppnå önskat resultat.