AGCO Power-motorer är kända för sin hållbarhet, effektivitet och extremt starka vridmoment och har varit kraftkällan i Valtras traktorer i över sextio år.
DE AVANCERADE MOTOREGENSKAPERNA SÄKERSTÄLLER ATT traktorer från Valtra ÄR PÅLITLIGA OCH UPPFYLLER DE SENASTE UTSLÄPPSNORMERNA UTAN ATT ÖKA DRIFTSKOSTNADERNA.
Valtras SCR-system är ett mycket effektivt system för efterbehandling. En lösning av urea och vatten kombineras externt med avgaserna. Det blandas inte med bränslet, och lösningen hålls i en ytterligare separat tank.
Genom att eliminera skadliga kväveoxidutsläpp kan förbränningen i motorn göras effektivare med fyrventilsteknik och högre insprutningstryck. Effektiv förbränning innebär också förbättrad bränsleförbrukning - med upp till 10 % jämfört med tidigare motorer. SCR-tekniken som används av Valtra utnyttjar en kombination av dieseloxideringskatalysator (DOC) och selektiv katalytisk reduktion (SCR).
Noggrann placering av komponenter och deras optimala storlek (en kombination av två olika typer av katalysator) gör det möjligt att hålla storleken på traktorn kompakt.
Valtras SCR-motorer använder endast ren luft, vilket förlänger motorns livslängd. Dessutom kan användningen av AdBlue betala sig själv genom förbättrad bränsleeffektivitet. SCR-systemet är praktiskt taget underhållsfritt och det krävs inget inte underhåll eller byte av ett dieselpartikelfilter.
Valtras EcoPower-modeller låter dig välja mellan två olika motorinställningar med bara en knapptryckning.
Valtras EcoPower-traktorer utnyttjar den slitstarka AGCO Power-motorns höga vridmoment vid låga varvtal. Jämfört med vanliga motorer, har motorvarvet sänkts med 400 r/min, samtidigt som det maximala vridmomentet bibehålls i detta område. Detta minskar bränsleförbrukningen med upp till 10 %.
VALTRAS ECOPOWER-MODELLER ERBJUDER TVÅ TRAKTORER I EN.
Valtras EcoPower-traktorer utnyttjar den slitstarka AGCO Power-motorns höga vridmoment vid låga varvtal. Jämfört med vanliga motorer, har motorvarvet sänkts med 400 r/min, samtidigt som det maximala vridmomentet bibehålls i detta område. Detta minskar bränsleförbrukningen med upp till 10 %.
Fördelar med motorer med lågt varvtal:
Lågt tomgångsvarv innebär lägre bränsleförbrukning, mindre slitage på motorn och ett behagligare motorljud.
Låg tomgångs-funktionen är en framstående Valtra-innovation och kommer som standard på modeller med gemensam bränsleinsprutning. När föraren stannar traktorn och drar åt parkeringsbromsen sänks motorvarvet automatiskt till 650 rpm. I modeller med SCR-teknik, är tomgången flexibel och justeras automatiskt om det krävs katalys kylning efter en hård körning.
Den pålitliga 8.4 AWF AGCO POWER-motorn är nyckeln till produktiviteten hos S-serien. Motorn använder den senaste AGCO POWER-tekniken för att uppfylla utsläppsnormerna. Samma teknik säkerställer även motorns pålitlighet utan att öka driftskostnaderna. AGCO POWER:s SCR-teknik lanserades med S-serien år 2008 -- världens första traktor utrustad med denna teknik.
De robusta, tillförlitliga motorerna i T-serien har common rail bränsleinsprutning och högt vridmoment. Motorns tomgång är bara 650 varv/minut, jämfört med ca 850 varv/min på jämförbara motorer. Den lägre tomgången minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån avsevärt. SCR (selektiv katalytisk reduktion) säkerställer att T-seriens traktorer är bränsleeffektiva, miljövänliga och hållbara.
Motorerna med common rail bränsleinsprutning på de större N-seriemodellerna har mer exakt bränsleinjektion i flera stadier vid högt tryck (1600/1800 bar), vilket säkerställer utmärkt effektivitet och ren förbränning. Kylaren och laddluftkylaren är placerade bredvid varandra så att ren luft kommer in i motorn, vilket i sin tur leder till renare avgaser och lägre bränsleförbrukning. SCR (selektiv katalytisk reduktion) säkerställer att N-seriens traktorer är ytterst bränsleeffektiva, miljövänliga och hållbara.
Tredje generationens 3-cylindriga AGCO Power 33CTA-motorn med common rail bränsleinsprutning är hjärtat i A4-seriens HiTech-modeller. SisuTronic EEM3 elektroniskt motorstyrsystem kan justera bränsleinsprutningen upp till fem gånger per förbränning. 33CTA är en lugn motor som ändå ger stor kraft och högt vridmoment. Motorn uppfyller kraven i EU:s avgasutsläppsregler för Stage 3A.