På 1960-talet hade konceptet med en bakhjulsdriven dieseltraktor redan blivit etablerat, men den fortsatta utvecklingen av transmissioner var intensiv i jakten på bättre lösningar för olika uppgifter. Växlar lades till och några tillverkare, som Valmet, introducerade synkronisering för att göra dem enklare att använda. På fältet tenderade dock traktorer med redskap nertill att stanna så snart föraren tryckte ner kopplingen. Detta var fallet tills Powershift-växlarna, som inte avbröt drivningen, kom ut på marknaden. Massey Fergusons Multi-Power var inte den första, men kanske den mest kända, och det fick konkurrenterna att röra sig.
I Sverige var den officiella ploghastigheten i många år 8,0 km/h. Med power--shifttransmissionen kunde T700 ta sig ur en tuff situation utan att stanna, genom att bara minska farten något.
Volvo BM kände också att funktionen var nödvändig för att kunna konkurrera med brittiska märken. Det ledde till att TracTrol började produceras 1969 och samma produktutvecklare introducerade den nya Powershift-funktionen i traktorserien som delas av Volvo och Valmet. Mellan motorn och växellådan fanns det nu en bränsletank och utrymme för antingen en kompakt Powershift- eller krypväxel. Men det här valet gillades inte av alla. I början av 1990-talet fick därför den nya Mega- och Mezzo-serien en fram/back-växel och en grundläggande flerstegsväxellåda som gjorde att traktorn kunde köras långsamt även på hög växel.
Vid den här tiden startade också tillverkningen av traktorer med Semi-Powershift-växlar, vanligtvis med fyra hastigheter. Volvo BM hade dock en idé om en treväxlad, som Valmet utvecklade och monterade i chassit. Produktionen inleddes 1993 under namnet Delta Powershift, även kallat Bangshift. Den mer sofistikerade versionen lades till HiTech-modellerna 1998 när växlingen började styras elektroniskt med proportionalventiler – som den nyligen lanserade fram/back-växeln som manövreras med en flerlamellskoppling.
Valtra hade nu en bra transmission: den integrerade parkeringsbromsen gjorde att traktorn smidigt kunde ändra riktning och hastighet i alla temperaturer och lastsituationer.
Utmärkt växel och parkeringsbroms
Valtra hade nu en bra transmission: den integrerade parkeringsbromsen gjorde att traktorn smidigt kunde ändra riktning och hastighet i alla temperaturer och lastsituationer. Dessutom kan den automatiska standardväxellådan även växla enligt lasten, men eftersom det var begränsat till tre växlar fortsatte arbetet med att ta fram en femväxlad Powershift-transmission. Detta krävde att den primära växellådan omkonstruerades och bränsletanken flyttades utanför chassit. Under 2007 introducerades den aktuella powershift-växellådan i Versu-modellen. På brasilianska modeller introducerades trestegs Powershift och fram/back-växeln tjugo år senare än på finska produkter.
Den första nordiska Powershift-funktionen ökade huvudväxelns hastighet med 27 procent, medan den aktuella modellen möjliggör hastigheter som är 128 procent fortare utan att använda kopplingen. Naturligtvis har traktorer under 45 år blivit mycket mer produktiva och bekväma – även om själva jordbruket har blivit mycket mer krävande.
Text Timo Mattila Foto Valtra arkiv