Valtra uppdaterar sin fabrik i Suolahti och välkomnar nu samtliga modeller, vilket inkluderar både Valtra Q och den nya S-serien, till en helt ny lackeringsverkstad.
Den gamla lackeringsverkstaden togs i bruk 1969 och praktiskt taget alla delar av lackeringsverkstaden har uppdaterats sedan dess, vissa av dem flera gånger. Den gamla lackeringsverkstaden hade dock fortfarande vissa begränsningar, särskilt när det gäller storlek. Exempelvis behövde fronlyften och trepunktslyften i Q-serien lackeras separat, eftersom de inte fick plats i ramen på den gamla lackeringsverkstaden. På grund av utrymmesbristen var det också omöjligt att lackera den nya S-serien i den gamla verkstaden.
– Fokus låg främst på lackeringskvaliteten. Nu kan vi enkelt lackera traktorchassit från alla sidor när de hänger från transportörerna. Dessutom kan fastiderna för tvätt och lacktorkning optimeras, säger projektledare Mikko Torvelainen.
Projektledaren Mikko Santakallio och projektledaren Mikko Torvelainen är nöjda med att projektet fortlöpte helt enligt schemat.
Utrymme och flexibilitet
Den nya lackeringsverkstaden har en yta på 2 000 kvadratmeter och är byggd intill monteringsanläggningen. De två anläggningarna är samman kopplade med stora dörrar, även om lackeringsverkstaden ligger i en separat byggnad. Chassit transporteras från monteringslinjen till lackeringsverkstaden med AGV (Automated Guided Vehicle). I lackeringsverkstaden hänger chassit från kedjor fästa på transportörer.
Genom att flytta lackeringsverkstaden från monteringsanläggningen frigörs ett större utrymme för monteringslinjen.
”Ny lackeringsverkstad ger ökad kapacitet och en förbättrad effektivitet."
– Monteringslinjen har 35 arbetsstationer och den gamla lackeringsverkstaden tog upp tio av dem. Nu behöver vi bara använda oss av två av de tio stegen, ett för att minska arbetsbördan under tidigare steg samt ett för att lyfta traktorerna till och från lackeringsverkstaden. Förändringen har frigjort åtta arbetsplatser och de kan vi använda oss av när produktionsvolymerna ökar framöver, säger projektledaren Mikko Santakallio.
I och med att lackeringsverkstaden fungerar som en buffert ger den också en flexibilitet i monteringslinjen. Tidigare kunde ett problem någonstans längs produktionslinjen stoppa allt arbete. Tack vare bufferten fungerar nu lackeringsverkstaden och monteringslinjen oberoende av varandra.
I den nya lackeringsverkstaden hänger traktorchassit i kedjor från en transportör, därmed kan lackeringsrobotarna röra sig obehindrat. Den nya lackeringsverkstaden är dessutom mer flexibel och rymlig samt möjliggör produktion av ännu större traktorer.
Enligt tidsplanen, på dagen
Projektet för den nya lackeringsverkstaden fortlöpte helt enligt schemat, mycket tack vare ett bra arbete och stort engagemang från alla som var inblandade i projektet, samt de anställda i lackeringsverkstaden.
Byggnaden stod färdig den sista november 2022 och dagen efter påbörjades installationen av utrustningen. Den första maj 2023 startade de första testerna och den första dagen efter sommarsemestern togs produktionslinjen i bruk. Redan den andra arbetsdagen uppnåddes en normal produktionshastighet.
Arbetsförhållandena i den nya lackeringsverkstaden är betydligt bättre än i den gamla, men det finns fler vinster. När buller, fukt och överskottsvärme försvinner från monteringsanläggningen förbättras även den arbetsmiljön markant.
Tack vare den nya lackeringsverkstaden kan Valtra öka den årliga produktionen på fabriken. Fastiden kan minskas från nuvarande tolv minuter till åtta minuter per arbetsfas och även om lackeringsprocessen är oförändrad ökar möjligheterna i fabriken, med nya färger och förbehandlingskemikalier.
Text och foto Tommi Pitenius