share

En kort historia om Valtras frontlastare – en lång och kontinuerlig utveckling

I den här bloggen ser vi tillbaka genom den långa och kontinuerliga historien kring Valtras frontlastare. Vi lyfter fram de viktigaste milstolparna inom inom gebitet, från 1950-talet fram till de moderna och tekniskt avancerade smarta frontlastarna som i dag finns i Valtras sortiment. 

Frontlastarkonceptet var startade redan på 1950-talet

I Norden finns en lång och spektakulär historia kring lantbruks- och industrilastare, den tar sin början när Volvo köpte Bolinder Munktell 1950. Strax därefter föddes de första hjullastarna. De grundade sig till stor del på traktordelar och såg ut ungefär som "en traktor med baklastare". 

När de två koncepten skildes åt utvecklade hjullastare åt ett håll och traktorerna åt ett annat. Båda nådde stora framgångar, inom jordbruket började frontlastare dyka upp under tidigt 50-tal. Men med tvåhjulsdrivna traktorer var lösningen ännu inte riktigt redo att erövra världen.

Valmets tidiga partners lade grunden

Valmet använde tre finska partnerföretag för att leverera frontlastare. Ett sådant företag var Lankisen konepaja, (senare Vilakone) som utvecklades till det nuvarande Wille Machines Oy. En annan var Syväsen konepaja (som också var känt under varumärket James), som senare införlivades med Lännen Engineering. Dessa företag var godkända partners när Valtras linje av entreprenörsmaskiner blomstrade från av 1960-talet fram till och med 1980-talet.

Under den här tiden uppfanns även grävmaskinen, en traktor utrustad med en slags grävare, och den blev också mycket populär i de nordiska länder. Särskilda traktormodeller av industrityp introducerades och Valmet började utveckla och sälja grävlastare, vilket ledde till att det under 1970- och 80-talen fanns maskiner utrustade med både grävskopa och frontlastare. Detta är fortfarande ett väl fungerande koncept och idag erbjuder Valtra Unlimited uppdaterad lösning.

 

Valtra starka i Sverige

Sverige har en stark historia av frontlastare inom lantbruket.  1949 började Karl-Ragnar Åström experimentera fram egna lösningar och tillverka egna maskiner i Brännlan, i närheten av Umeå. Under de första åren skickade kunderna traktorer till hans verkstad,  Ålö AB, för att montera lastaren på dem. 1958 lanserades en ny idé, en lastare som var enkel att montera och demontera på traktorn och 1963 var det presenterades det patenterade Quicke-systemet för marknaden. Försäljningen växte, idag arbetar företaget under namnet JOST Umeå AB och anser sig vara världens främsta frontlastarfabrik.

 

Fyrhjulsdrift accelererar frontlastarens kapacitet

Fyrhjulsdrift spelade en stor roll i utvecklingen av frontlastare, både sett till kapacitet och försäljningsvolymer. Volvo BM Valmet 05-serien, lanserad 1982, var världens första medelstora traktor som designades som en fyrhjulsdriven modell redan från början. Den traktorn blev   omedelbart en populär bas för frontlastarenheter. Fem år senare avbröt Valmet arbetet med den tidigare distributören Hankkija  hemma i Finland och grundade en organisation för "direktförsäljning". Det nya företaget hade inga verkstäder i landet, istället monterades frontlastaren på fabriken.

ALO AB var redan leverantör till Valmet och när 1990-talet närmade sig blev det en verklig partner. Utvecklarna av både lastare och traktorer började arbeta nära varandra och Valmet var först i världen med att leverera kompletta traktorer med integrerade frontlastare till alla marknader. Fördelarna var många: en snabb leverans med en komplett enhet med bättre finish och lackering. Alla enheter var utrustade på samma sätt, med samma kvalitet och täcktes av en garanti. Under de första åren av 1990-talet utvecklades Valmets kundordersystem snabbt. Massanpassning omfattade både traktor och lastare. Man kunde få precis vad som behövdes för en effektiv frontlastare. De finska lastarleverantörerna tog ett steg tillbaka, även om de behöll sin position med nischen "industrilastare" för tung användning.

Ett annan intressant effekt var att baklastaren blev populär igen under 1980-talet. Den påminde om föregångarna för hjullastare från Volvo BM, och till och med Valmet och Ålö AB byggde prototyperna för Valtra koncept. Iden fick inget större kommersiellt genomslag, men Valmet / Valtras koncept med TwinTrac  för omvänd körning föddes och har varit mycket framgångsrikt. Idag har mer än en femtedel av de nya traktorerna i Valtras N-serie TwinTrac! 

Det är värt att notera att andra mindre framgångsrika studier har gjorts på baklastare, både inom och utanför AGCO.

 

Mer hydraulisk effekt och full elektronisk kontroll

2001 bytte Valmet till Valtra och snart fick traktorerna en ny design, och ännu viktigare ur ett lastarperspektiv, mer hydraulisk effekt. Full elektronisk lastarstyrning introducerades tillsammans med lanseringen av N och T-serien. I den nya N-serien flyttades framaxelns position längre fram, vilket gav bättre viktbalans och bättre smidighet. 

T-serien följde efter 2014. Då kunde alla Valtras främsta "lastarmodeller" erbjuda fantastisk smidighet - lika bra med eller utan frontlastare. En ny hytt introducerades med "T4" som erbjöd marknadens största takfönster vilket gjorde att gick att följa lasten hela vägen upp. N-serien fick samma stora fönster ett år senare, följt av A-serien 2017. Sedan dess har både sikten och den hydrauliska kapaciteten inte bara varit bra, utan  bäst på marknaden.

Samtidigt har utvekclingen att att göra frontlastarna starkare, snyggare och mer mångsidiga fortsatt. Efter att Valtra gått i bräschen har AGCOs systermärken också börjat samarbeta med vår svenska partner. Valtras styrka har hela tiden varit en heltäckande fabriksmonterad portfölj, samt den superenkla men geniala luftfjädrade framaxeln. 

Den luftfjädrade framaxeln lämnar dig aldrig i sticket du vet att det fungerar - sommar som vinter, oavsett om skopan är tom eller full!

Starka frontlastare blir smartare

Kan lantbrukare kräva något mer av en frontlastare? Valtras höga lyftkapacitet på upp till 4,75 meter eller 3,5 ton last, och 100 till 200 l/min hydraulflöde kontrollerat av bästa elektroniska CANbus-fingertoppslätthet, uppnåddes redan för flera år sedan tack vare Valtras genomtänkta design. Men det finns också ett behov av ett behov av Smart Jordbruk!

Först introducerades en hydraulisk assistent. Funktionen använder CAN-teknik och justerar automatiskt motorval och hyraulpumpens kapacitet efter belastning, utan att det påverkar körhastigheten. För tre år sedan introducerade Valtra nästa nyhet som hjälper dit att väga din last i skopan – oavsett om du ska mata boskapen eller sälja din skörd.

Med Valtra Precision Lift and Load kan du styra lasten på din gaffeltruck eller skopa, spara vikten och använda den i alla beräkningar. 

Men detta är inte allt!  Valtra Precision Lift and Load har också många säkerhetsfunktionersådana som  Karl-Ragnar kanske tänkte på, men nu är de äntligen här. Du kan till exempel ställa in höjdgränsen för när du arbetar i en byggnad. Ergonomin förbättras med halvautomatiska rörelseroch du kan se var din frontlastare arbetar! Genom att automatiskt markera platsen kan du hitta balgreppet igen när du behöver det några månader senare. 

Valtra erbjuder nu kostnadseffektiva tillvalspaket för frontlastare. Det blir enklare att välja samtidigt som du spar pengar.

Prata med din återförsäljare hos Lantmännen Maskin.

Här kan du läsa mer om hur du kan öka säkerheten och arbeta mer effektivt med Precision Lift & Load