share

Låga kostnader, mångsidighet och avancerade automatiserade funktioner

En Valtra T215 Direct klipper gräset på flygplatsen i Visby, Sverige. Swedavia, som driver flera svenska flygplatser, har upphandlat åtta Valtras för flygplatsunderhåll och ett avtal har redan tecknats om ett tilläggsköp 2026.

Valtras traktorer är ett perfekt val för flygplatsunderhåll

De senaste åren har allt fler flygplatser valt att använda sig av traktorer från Valtra. En traktor är ofta mer mångsidig och ett mer kostnadseffektivt alternativ jämfört med specialiserade maskiner som bara är konstruerade för en enda uppgift, såsom borstning, snöplogning eller transport. Även de smarta, automatiserade funktionerna, som ursprungligen utvecklades för precisionsjordbruk, har också visat sig vara användbara på flyplatser.  

Automatiserad styrning, sektionskontroll, variabel hastighetskontroll och fjärrövervakningpassar perfekt till det mängsidiga arbetet.

Under en längre tid har traktorn användningsområde utökats, från åler till skog, till vägunderhåll, gruvor, försvaret och även flygplatser.

Traktorerna är flexibla, mpngsidiga och kan användas till att transportera, lasta, klippa, harva, plöja, sanda, ploga, klippa gräs, dra vagnar med resväskor och ett stort antal andra uppgifter. Det innebär att traktorn kan användas  många arbetstimmar per år jämfört med en dyr specialiserad maskin som bara kan användas till en uppgift och därför bara är i bruk några tiotals timmar per år.  
 
Jämfört med vägunderhåll och kommunala entreprenaduppgifter, täcker flygplatser ofta stora områden och tidtabellerna är precisa. Medan vanliga trafikerade vägar kan vanligtvis plogas under hela morgonen efter ett snöfall, måste en landningsbana ofta röjas på 15 minuter. Dessutom täcker en vanlig 2,5 kilometer och 60 meter start- eller landningsbana ett område på cirka 15 hektar.

Runt start- eller landningsbanan är också grönområdena runt banan betydligt större och måste klippas för att exempelvis hindra fåglar fårn att bygga bo. Lägg där till att flygplanens parkeringar, vägar och parkeringen intill flygplatsen behöver underhållas regelbundet. 

Smarta lösningar för flygplatser  

Även om teknik för precisionsjordbruk har utvecklats för fältarbete, har de också visat sig vara förvånansvärt användbara i många typer av entreprenad. Till exempel kan automatiserad styrning användas för att plöja exakt önskade väglinjer i kraftig snö när det inte går att se kanterna på banan på flygplatsen. Variabel hastighetskontroll och sektionskontroll gör det i sin tur möjligt att applicera dyra halkskyddskemikalier exakt i rätt mängd utan att överlappa eller lämna luckor. Fjärrövervakningen stöttar underhållet traktorerna samtidigt som det hantera driften. För att lunna garantera säkerheten på flygplatsen är det viktigt att veta exakt var ett fordon rör sig vid varje ögonblick. Vändtegsautomation underlättar samtidigt förarens arbetsbelastning vid svängning i slutet grönområdet intill banan. Dessutom är arbetet tidseffektivt och underlättas genom att samtliga medarbetare kan köra traktorn på samma sätt, det märks ingen skillnad på resultatet när olika skift arbetar. 
 
Under 2019 testade Valtra automatiserad snöröjningen av landningsbanan på EU:s nordligaste flygplats, Ivalo i finska Lappland. Fjärrstyrda traktorer utan förare använde breda snöplogar och bogserbara fläktar för att forsla bort snön. Detta var ett ett FoU-projekt, men framöver kommer det en ansökan om att kunna använda detta kommersiellt.  
 
I Valtras Unlimited Studio kan traktorer fabriksutrustas fullt för flygplatsunderhåll. Det inkluderar typiska tillbehör som den gula färgen, roterande och blinkande beacons, en VHF-radio, en frontlyft eller frontlastare och däck med oberoende slitbaneblock.

Valtras traktorer på svenska flygplatser

Swedavia, som driver tio flygplatser från Kiruna i norra Sverige till Malmö i söder, standardiserade sina traktorer och redskap 2023. Företaget hade ett avtal med Lantmännen Maskin om två inköp, ett 2023 och ett 2026. Under fjolåret utrustades flygplatserna i Östersund, Visby, Umeå, Göteborg och Malmö med åtta Valtra Unlimited, T215 Direct. 

Valtra har utvecklat lösningar för flygplatsunderhåll, vilket gör att en traktor klarar olika uppgifter och redskapen är kompatibla med traktorn. Traktorerna körs på det fossilfria bränslet HVO 100. Swedavia är fossilfria i den egna flygplatsverksamheten sedan 2020 och världsledande i att driva flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan.  

Traktorerna används till olika uppgifter, som snöröjning, sandning, förflyttning av material, samt gräsklippning av både stora och små ytor. 

I Östersund finns också Valtras traktorer. Istället för att ha olika fordon för olika arbetsuppgifter används två traktorer.