Norra Europas längsta travbana väljer Valtra
Travbanan i Tingsryd behövde uppdatera sin maskinpark. Sommaren 2023 välkomnades Valtra Q.
– Vilket lyft det har varit, vi har fått stående ovationer och enormt mycket beröm från några av Sveriges främsta travtränare, säger Dennis Hildingsson.
Travbanan i Tingsryd har investerat i Valtra Q, inte nog med att de spar tid utan banan blir betydligt jämnare vilket är till stor glädje för kuskar och hästar.
Han är banmästare på travbanan i Tingsryd och ansvarar för att preparera norra Europas längsta travbana inför både träningar och tävlingar. Innanför den 1609 meter långa travbanan finns även en ponnybana, vilket gör att han har 4,5 hektar travbana att harva. Ibland är tiden också kort.
Det ska harvas mellan två lopp och tiden för att utföra det arbetet är den samma i Tingsryd som på andra svenska banor. Skillnaden är bara att de är hälften så långa.
– Vi har en sex meter bred hyvel bakom traktorn när vi harvar och vi körde Valtra tidigare också, men då behövde vi växla upp och ner. Det gjorde att det blev ett litet ryck i traktorn och lite av materialet släpptes igenom. Det blev små, små gupp vilket varken uppskattades av hästarna eller kuskarna. Dessutom gick den bara i 25 km/timmen, tiden räckte inte till för att köra hela banbredden.
Det var en av anledningarna till att Travbanan i Tingsryd uppdaterade till en Valtra Q med steglös växellåda och fler hästkrafter.
– Valtra Q är en dröm att köra, säger Dennis Hildingsson.
– Dels så hinner vi med att köra hela banbredden mellan loppen och det blir så slätt och fint. Banan är ju hjärtat i hela verksamheten och det som vi presterar inför och under ett lopp sprider sig naturligtvis. Det är oerhört viktigt att vi kan leverera toppklass i alla moment och det kan vi nu.
Travbanan i Tingsryd har fått mycket beröm av flera av Sveriges bästa travtränare.
Vilka reaktioner har ni fått?
– Vi har mötts av stående ovationer, både hästar och kuskar är så nöjda över den släta banan. Några av Sveriges främsta travtränare har berömt oss och tackat för att banan håller en så oerhört hög klass. Det kan vi tacka vår nya Valtra Q för, den är som pricken över i. Det var den vi saknade.
Valtra Q är utrustad med en 6-cylindrig motor på 7,4 liter, från AGCO Power. Den upp till 305 hk och arbetar i harmoni med den marknadsledande CVT-transmissionen. Dessutom är smart teknik, med exempelvis Valtra Guide och Valtra U-pilot vändtegsautomatik helt integrerad, precis som den avancerade telemet-rin Valtra Connect.
– Det är ytterligare ett stort plus, med hjälp av GPS kan vi rita in travbanan med markeringar och få körspår. Det gör att jag kan släppa ratten och helt koncentrera mig på hyveln så att underlaget blir perfekt, säger banmästare Dennis Hildingsson.
– Och skulle det vara minsta lilla problem så vet jag att jag alltid får hjälp av Lantmännen Maskin i Växjö. Det gör att jag kan vara trygg med att vi har en traktor som alltid fungerar.
Banmästare Dennis Hildingsson och Valtra Q305.
Text och foto Hybrid State