”Valtra är ett fantastiskt företag med ett starkt team”
När Jari Rautjärvi pensionerades efter 30 år hos Valtra utsågs Mikko Lehikoinen till verkställande direktör. Lehikoinen har arbetat på Valtra i 15 år, senast som vice vd, Marketing EME.
Mikko Lehikoinen tog över som vd för Valtra vid årsskiftet, målet är att avsevärt öka Valtras marknadsandel i Europa.
– Valtras marknadsandel i Europa har under de senaste åren fortsatt att växa och är nu 7,2 procent. Det här teamet kan ta Valtra till en marknadsandel på mer än 10 procent i Europa 2028. Dessutom är Valtra ett av de mest populära traktormärkena i Sydamerika och Valtra har även en stark position på andra marknader, till exempel Australien och i delar av Asien, säger Lehikoinen.
Valtra har nått framgångar inom flera områden, som medarbetarengagemang, kundnöjdhet, arbetssäkerhet, precisionsjordbruk och kundanpassade produkter, något som kommer att lägga grunden för framtida tillväxt.
– Vi har hela tiden blivit bättre och vår kundkännedom är bra. De senaste åren har även kundupplevelsen utvecklats stark. Frankrike har varit vår största marknad under lång tid, medan Tyskland är vår snabbast växande marknad, vilket innebär att Valtra har en stark position i Europas största jordbruksländer. En stark kundupplevelse kan bara förverkligas av engagerade och kompetenta medarbetare och Valtra måste vara den bästa arbetsgivaren, säger Lehikoinen.
Investeringar i fabriken och traktormodeller
AGCO har investerat enormt i personal, i Valtras fabrik i Suolahti, AGCO Powers motoranläggning i Linnavuori och Valtras traktormodeller.
– År 2023 utbildade vi alla medarbetare i AGCO:s anda. Fler än 600 medarbetare deltog i en dags utbildning om hur “Farmer First! Speak Up! Team Up!” implementeras i vår verksamhet och diskuterade hur dessa tre punkter kan användas för att uppnå våra framtida mål, tillägger Lehikoinen.
– Investeringarna i våra fabriker syftar till att uppnå högre kapacitet, effektivitet och kvalitet. Med vår nya transmissionsanläggning kan vi till exempel börja tillverka alla steglösa transmissioner själva. Dessutom har vi en helt ny chassilackeringsverkstad, ett produktutvecklingslaboratorium och logistikcenter. Nu måste vi visa att det är värt att investera i Finland även i framtiden och att dessa investeringar är de mest produktiva.
För några år sedan hade Valtra fyra traktorserier i Europa. Idag finns det sju. I sortimentet ingår en traktor som lämpar sig för vinodling och prärieplogning, men även entreprenadverk och skogsbruk. Under fjolåret var Q-serien en framgångsfaktor och ökade Valtras marknadsandel i Europa. Nu följer Valtra upp den framgången med den nya S-serien som kommer att presenteras i Europa under året. Den kommer till Sverige under Borgeby Fältdagar i juni.
– Mer än en tredjedel av våra kunder vill ha Valtra Unlimited till sina traktorer. Ingen av våra konkurrenter kan leverera kundanpassade traktorer i samma skala”, säger Lehikoinen.
Text Tommi Pitenius Foto Valtra arkiv